Πλεονεκτήματα Συγκόλλησης Αλουμινίου με Fronius DeltaSpot

 Γράφει ο

ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

4 Pro Μον. ΕΠΕ

Αποκλειστικός Αντιπρόσωπος FRONIUS

Η σημειακή συγκόλληση με ηλεκτροπόντα υπάρχει πάρα πολλά χρόνια στη βιομηχανία των συγκολλήσεων και κυρίως αφορά τη συγκόλληση χαλύβδινων ελασμάτων. Το αποτέλεσμα που παρέχουν είναι καλό, όπως επίσης και η παραγωγικότητα που προσφέρουν είναι σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα. Αυτό όμως δεν συμβαίνει και στην περίπτωση της συγκόλλησης αλουμινίου. Οι συμβατικές ηλεκτροπόντες πάσχουν σε πολλά σημεία. Ένα από αυτά είναι η δυσκολία στο να παράγουν σωστή σημειακή συγκόλληση, όταν υπάρχουν προς συγκόλληση 2 ή και 3 λαμαρίνες διαφορετικού πάχους. Επίσης όταν απαιτείται καλής ποιότητας εμφάνιση πόντας, τα συμβατικά ηλεκτρόδια ανεβάζουν πάρα πολύ το κόστος παραγωγής λόγω της φθοράς τους και λόγω της ειδικής επεξεργασίας που φέρουν εξωτερικά, έτσι ώστε να μην ¨πληγώνουν¨ τα σημεία του πονταρίσματος.

DeltaSpot – Νέα γενιάς ηλεκτροπόντα

Η Fronius, πρωτοπόρα όπως πάντα σε τεχνολογίες συγκόλλησης, επένδυσε πολύ σε έρευνα και ανάπτυξη για την εξεύρεση της ιδανικής λύσης. Τελικά το τμήμα των μηχανικών της, ανέπτυξε μία μοναδική τεχνολογία που ακούει στο όνομα DeltaSpot. Το σύστημα αυτό είναι μια ηλεκτροπόντα νέας γενιάς, η οποία χρησιμοποιεί μια ειδική κυλιόμενη ταινία. Κάθε φορά που τελειώνει ένα ποντάρισμα, η ταινία μετακινείται λίγα χιλιοστά, έτσι ώστε το νέο ποντάρισμα να χρησιμοποιήσει μια νέα καθαρή επιφάνεια της ταινίας. Με αυτό τον τρόπο παρέχει μοναδικά χαρακτηριστικά συγκόλλησης. Επιπλέον υπάρχει η δυνατότητα επιλογής διαφορετικού τύπου ταινίας σε κάθε ηλεκτρόδιο. Αυτό προσφέρει μεγάλη ευελιξία λόγω της διαφορετικής μεταφοράς θερμοκρασίας σε κάθε ηλεκτρόδιο, κάτι που είναι αναγκαίο σε διαφορετικού πάχους λαμαρίνες.

Η πρώτη βιομηχανία που δοκίμασε αρχικά πριν μερικά χρόνια το DeltaSpot και το χρησιμοποιεί φανατικά ακόμα και σήμερα, είναι η αυτοκινητοβιομηχανία. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, θέλοντας όλο και περισσότερο να μειώσουν το βάρος των οχημάτων, κατέληξαν στην παραγωγή αλουμινένιων σασί. Φυσικά τα περισσότερα σασί των οχημάτων παραμένουν ακόμα χαλύβδινα. Ωστόσο, οι κατασκευαστές που θέλουν να μπουν στο κομμάτι των αλουμινένιων συγκολλήσεων πρέπει να έχουν 2 βασικά σημεία υπόψη τους. Το πρώτο είναι η ηλεκτρική αγωγιμότητα του αλουμινίου σε σχέση με τον χάλυβα κάτι που απαιτεί μεγαλύτερη ενέργεια και δεύτερο, η οξείδωση του αλουμινίου η οποία είναι μεγαλύτερη και δημιουργεί κάτω από την επίδραση του οξυγόνου ένα στρώμα, το οποίο στη συνεχεία θα δημιουργήσει προβλήματα στην μεταφορά ενέργειας και στη μεταφορά της θερμότητας.

Την ώρα που πραγματοποιείται ένα ποντάρισμα σε δύο ή ακόμα και 3 διαφορετικού πάχους ελάσματα, παρουσιάζεται αστάθεια στην όλη διαδικασία. Αυτό οφείλετε κυρίως στο διαφορετικό στρώμα οξείδωσης που εμφανίζεται μεταξύ των ελασμάτων και το οποίο στη συνέχεια δημιουργεί διαφορετική αντίσταση μεταξύ τους. Επίσης άλλο ένα πρόβλημα είναι και η τάση του αλουμινίου να ¨αγκαλιάζει¨ το ηλεκτρόδιο. Γι αυτό το λόγο τα ηλεκτρόδια επενδύονται, για να μπορούν να ¨προστατεύονται ¨από τη δύσκολη αυτή κατάσταση. Αυτό όμως κοστίζει. Κοστίζει σε αναλώσιμα και σε εργατοώρες που χρειάζονται για να αλλάζονται αυτά. Επιπλέον, η όλη διαδικασία κοστίζει και σε χρόνο παραγωγής κάτι που ανεβάζει και το κόστος των οχημάτων, γιατί χρειάζεται πολύ ώρα για να γίνονται αλλαγές ή διορθώσεις παραμέτρων συγκόλλησης, κάθε φορά που έχουμε μερική φθορά αναλωσίμων ή αυξανόμενο πιτσίλισμα, το οποίο ¨λερώνει¨ τα συγκολλημένα τεμάχια και τα ρομποτικά κλουβιά. Επίσης λόγω όλων αυτών των προβλημάτων υπάρχει αστάθεια στη διαδικασία και φυσικά η παρεχόμενη ποιότητα δεν είναι επαναλαμβανόμενη. Όλα αυτά τα θέματα έχουν δώσει ¨κακό¨ όνομα στην συγκόλληση αλουμινίου με χρήση ηλεκτροπόντας, και όσοι θέλουν να συγκολλήσουν αλουμίνιο ψάχνουν για εναλλακτικές μεθόδους.

Ταινία διαδικασίας – Βασικές αρχές / Χαρακτηριστικά

Η Fronius έλυσε όλα αυτά τα προβλήματα με το DeltaSpot και τις ειδικές ταινίες που χρησιμοποιεί. Η ταινία είναι μεταξύ του ηλεκτροδίου και του τεμαχίου προς συγκόλληση και μετακινείται μερικά χιλιοστά κάθε φορά που πραγματοποιείται ένα ποντάρισμα. Αυτό εξασφαλίζει την επαναλαμβανόμενη ποιότητα συγκόλλησης και τη σωστή μετάδοση της ενέργειας, σε αντίθεση με τα συμβατικά συστήματα όπου το ηλεκτρόδιο ¨πληγώνεται ¨κάθε φορά που ποντάρει έτσι ώστε η κάθε επόμενη πόντα είναι και πιο αμφίβολη σε ποιότητα.

Μερικά από τα πλεονεκτήματα της χρήσης του DeltaSpot είναι:

  • το ηλεκτρόδιο προστατεύεται από την ταινία λόγω της μη επαφής του με το έλασμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουμε μειωμένο κόστος σε ηλεκτρόδια, να υπάρχει σταθερότητα στην ποιότητα συγκόλλησης και να γνωρίζουμε ακριβώς τον χρόνο αντικατάστασης των αναλωσίμων.
  • λόγω της μη επαφής του ηλεκτροδίου με το έλασμα, εξαλείφουμε τα πιτσιλίσματα και γλυτώνουμε από πολλά προβλήματα καθαρισμού.
  • τα συμβατικά συστήματα μπορούν να πραγματοποιήσουν περίπου 20-30 πόντες σε αλουμίνιο (με όχι και πολύ καλή ποιότητα) ενώ το DeltaSpot μπορεί να παρέχει περίπου 10.000 πολύ καλής ποιότητας πόντες με μία μόνο ταινία. Η ταινία έχει 70 μέτρα μήκος και την αλλάζουμε κάθε φορά που τελειώνει.
  • παρέχει διαφορετικού είδους συγκόλληση σε κάθε ηλεκτρόδιο ανάλογα με την επιλογή που κάνουμε.

Η ταινία ανάλογα με την επιλογή της μπορεί να προσφέρει διαφορετικού είδους θερμότητα σε κάθε ηλεκτρόδιο. Αυτό μπορεί να γίνει γνωρίζοντας την αντίσταση που υπάρχει κατά την επαφή, την αντίσταση του υλικού και την αντίσταση της ταινίας. Έτσι με την κατάλληλη επιλογή ταινίας, μπορούμε να συγκολλήσουμε 2 ή ακόμα και 3 ελάσματα διαφορετικού πάχους με τέλεια αποτελέσματα. Η διάμετρο των ηλεκτροδίων παρέχεται ανάλογα με τις ανάγκες του πελάτη.

Το DeltaSpot είναι σίγουρα η ιδανική λύση πονταρίσματος στο αλουμίνιο. Φυσικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε χάλυβα, αλλά στο αλουμίνιο είναι που προσφέρει μοναδικά χαρακτηριστικά και μειώνει κατά πολύ το κόστος των αναλωσίμων και της όλης παραγωγικής διαδικασίας . Η Fronius προσφέρει πάντα επαγγελματικές λύσεις συγκόλλησης και επενδύει πάντα στην έρευνα και ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, που θα προσφέρουν επιπλέον οφέλη στην βιομηχανία των συγκολλήσεων.